Blogg2019-04-18T10:07:41+02:00

Blogg 

Ta del av trender, kunskap och insikter

5jun 2019

Driv projekt kostnadseffektivt – tre saker att tänka på

En projektbudget vill man ska användas så effektivt och ändamålsenligt som möjligt. Med proaktiv planering för alla faser, redan från start, finns det möjlighet att till och med halvera de långsiktiga kostnaderna. Här är tre saker som är bra att tänka på för att uppnå ett CRM-projekt i sin fulla potential.

1. Få med alla kostnadsdrivare
När man räknar på budgeten för ett CRM-projekt är det viktigt att få med alla kostnadsparameterar som täcker in alla faser i projektet, från start till slut. En kostnad har ofta flera kostnadsdrivare och genom att kartlägga dessa kan man säkerställa en långsiktig kostnadseffektivitet.

2. Ta fram en fast budget och tidsplan
Genom att slå fast de viktigaste kraven i det inledande stadiet av projektet går det att utifrån budget avgöra vilka funktioner som är prioriterade genom att väga vikten av funktion mot investeringskostnaden. Med hjälp av en timebox-modell är det enkelt att prioritera under resans gång och anpassa de valda funktionaliteterna efter den fastlagda budgeten. Här är det viktigt att våga ifrågasätta de egna kraven, alla funktioner som man först vill ha med kanske inte behövs. Med en timebox kan man hålla en fast budget. 

3. Glöm inte de egna personalresurserna
En annan viktig sak att tänka på redan från start är att inte glömma bort den egna personalen i planeringsstadiet. Ungefär 20 till 30 procent utöver den angivna projekttiden kommer att behöva avsättas för den egna personalen och interna resurser. Det krävs även att man från start aktivt arbetar med att informera och engagera den egna personalen så att man bäddar för en så smidig och kostnadseffektiv administrering som möjligt.

Redan i det inledande stadiet av projektet är det viktigt att börja fundera över den slutgiltiga förvaltningsfasen och göra upp en plan för hur man på bästa sätt kan uppnå kostnadseffektivitet i det långa perspektivet. Att till exempel se över alternativen för en molnbaserad tjänst eller en traditionell installation på egna servrar kan främja långsiktig kostnadseffektivitet även efter att projektet är slutfört och det nya systemet är på plats.

Vill du veta mer om hur man uppnår kostnadseffektivitet i ett CRM-projekt? Kontakta Alf Johansson!

Mer från bloggen:

Välkommen till vår nya hemsida!

12 februari, 2019|

Välkommen till Cybernetics nya och förbättrade hemsida. Med nytt utseende, insiktsbaserat innehåll och användarvänlig design, är vår nya webb framtagen med dig i åtanke. Cybernetics har vuxit de senaste [...]

Ta del av trender, kunskap och insikter inom digitala affärslösningar och digitalisering av affärsrelationer

Undrar du över något speciellt? Välkommen att höra av dig till info@cybernetics.se

Kontaktformulär

Skicka oss ett meddelande så kontaktar vi dig så snart som möjligt!


This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Genom att skicka meddelandet samtycker jag till att Cybernetics behandlar mina personuppgifter.

På Cybernetics webbplats använder vi cookies för att den ska fungera på bästa sätt. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder dem. Här kan du läsa mer om vår Integritetspolicy. Ok!